De eerste week... - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Familie Schunselaar - WaarBenJij.nu De eerste week... - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Familie Schunselaar - WaarBenJij.nu

De eerste week...

Door: Jorrik en Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Familie Schunselaar

03 Augustus 2015 | Aruba, Oranjestad

Hallo,

Hier komt chapter one van onze belevenissen op Aruba. We hebben deze website gemaakt om jullie een beetje op de hoogte te houden!...

Het is echt een belevenis om hier te zijn, alles is zo anders hier! En dan heb ik het nog niet over het weer. Het waait hier nl altijd, best hard. Als we buiten eten moeten we oppassen dat ons eten niet van het bord waait! En overdag is het echt wel warm, ondanks de wind. 's Avonds koelt het af en dan is het echt een super lekkere temperatuur om buiten te zitten....

Verder heb je hier echt een auto nodig (fietsen doen ze hier niet en is ook niet aan te raden). Zonder auto kom je hier nergens. De hoofdwegen zijn aardig begaanbaar, maar de kleinere wegen eindigen allemaal in zandwegen. Ook zijn hier veel honden op straat en we weten niet precies of ze op afstand blijven of niet.
Straatnaambordjes kennen ze hier niet. Bovendien lopen de huisnummers soms van A tot Z. Wij gaan straks (vanaf 15-8) bijv. wonen op Bubali 48-D en nummer 48 loopt helemaal door tot Z. We hebben ons huisje al een keer bezocht, maar we hebben er (met iemand die het eiland kent) iets van 3 kwartier over gedaan om t te vinden. Dan denk je dat je er bijna bent, bijv. nr. 51..en dan ben je ineens weer bij nummer 7. Echt heel bizar!
Over de auto gesproken!.... We dachten een goede auto te hebben gekocht, niet dat we er verstand van hebben. Maar op goed vertrouwen moet kunnen toch?! Niet dus!! De auto doet het niet meer. Oververhit geraakt en nu aan het wachten op de monteur. Hopelijk wordt het snel gefixd en kunnen we verder met het eiland verkennen!...

Iedereen is hier supervriendelijk en wil graag helpen, maar t gaat allemaal toch in een paar tempootjes trager. Mensen rijden hier ook heel langzaam, waar ze 80 mogen rijden ze gewoon 50-60. Iedereen vindt dat ook normaal.
Niet vervelend dat t er allemaal zo relaxed aan toe gaat, maar t is echt wel even schakelen hoor (zijn we echt niet gewend)..zeker als je iets gedaan moet krijgen. En we moeten best veel regelen als nieuwe bewoners..
Behalve een persoonsnummer voor alle belastingen hebben we nog niet veel zakelijke dingen geregeld tot nu toe. Daar hebben we de komende dagen voor uitgetrokken (die hebben we ook wel nodig ben ik bang).
We hebben ons al wel proberen te registreren (je krijgt dan een persoonlijk registratienummer+pasje als inwoner van aruba)...dit hebben we nodig om bijv. een bankrekening te openen, etc.. Maar we zijn daar de eerste x vrij snel alweer weggestuurd. We hadden namelijk geen kopie van onze trouwakte (niemand had ons dat ooit verteld) bij ons. Deze moesten we in NL opvragen. En ze herkenden mijn contract in eerste instantie niet, maar dat gingen ze uitzoeken (dat komt wel goed, duurt alleen even..zijn we inmiddels wel gewend, haha). Je wordt hier sowieso van hot naar her gestuurd, want Kirsten en de kids moesten eerst ergens anders een verblijfsvergunning regelen. Hiervoor kunnen ze pas begin september terecht!!! Iedereen doet echt hard z'n best, maar erg snel gaat t niet.

Eten en drinken is hier trouwens behoorlijk duur, maar ze hebben hier wel een supermarkt met Jumbo artikelen (Super Food hier) en AH producten (bij Ling & Son). Voorbeeldje: voor een litertje yoghurt betaal je hier bijv. 6 gulden (+/- € 3,00). En de rest is ook zo duur....

We zijn nu trouwens vooral nog de toerist aan het uithangen! En we zijn t eiland aan t verkennen. Zaterdag al even langs Jorrik z'n schooltje gereden, erg leuk! We kunnen nu na een week de weg al aardig vinden en hebben bijna alle wegen inmiddels al wel een x gehad. De stranden zijn hier echt fantastisch (parelwit) en je kunt overal heel makkelijk snorkelen (en dan zie je al zoveel moois). T water is ook superlekker, precies goed om even lekker te verkoelen. Nu nog de mooiste plekjes en ontdekken, maar dat komt vast goed de komende tijd....
We kunnen nog haast niet voor te stellen is dat we hier echt gaan wonen en werken, maar dat komt vast en zeker goed!!!

Ons papiaments is nog niet best, maar de doei is in t papiaments ayo (die kunnen we nog net onthouden, hihi).

Ayo dan maar (en tot de volgende keer).

Liefs,
Jorrik, Kirsten, Nika en Fedde

• 04 Augustus 2015 - 13:06

Willem Van De Eijk:

jammer van de auto maar dat het een paar tempootjes langzamer gaat daar wist ik al lol

• 05 Augustus 2015 - 09:48

Alma:

Leuk verslag !! Ga zo door dan blijven we helemaal bij.

• 05 Augustus 2015 - 18:00

Ellen Van Manen:

Leuk om jullie te volgen. Wel een beetje herkenbaar, om bv de weg te vinden, winkels en natuurlijk de mensen. Veel plezier daar. Groetjes Rob en Ellen.

• 07 Augustus 2015 - 22:01

Annie:

Met hulp van Alma gelukt jullie verslag te lezen, heel blij mee! Lekker genieten met z`n 4tjes. Liefsxxx